21 Ekim 2009 Çarşamba

Mobil ticari platform modelleri



Yazı Tarihi: 5 Eylül 2009; 14:05:44
5 mobil ticari platform modeli mevcut:

1. Mal sahibine ait, içeriği özel (proprietary) tabir edilen işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtmaya yetkili tek kanal (Örnek: Apple iPhone + iTunes/AppStore, Blackberry App World)

2.a. Mal sahibine ait, içeriği özel (proprietary) tabir edilen işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtan birden çok kanal (Örnek: Windows Mobile & Symbian için Handango, GetJar vs)
2.b. Mal sahibine ait, içeriği özel (proprietary) tabir edilen işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtan kendisinin merkezi kanalı da dahil birden çok kanal (Örnek: Windows Marketplace, Ovi Store)

3.a. İçeriği herkese açık işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtan birden çok kanal (Örnek: Maemo Downloads/Extras)
3.b. İçeriği herkese açık işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtan üreticinin kendisinin merkezi kanalı da dahil birden çok kanal (Örnek: Android Market Place, Ovi Store)

Şimdi bunları detayları ile inceleyelim...


1. Mal sahibine ait, içeriği özel (proprietary) tabir edilen işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtmaya yetkili tek kanal.

Bu iPhone OS + AppStore modeli. İşletim sisteminin içerdiği herhangi bir fonksiyona eşdeğer bir fonksiyon içeren bir uygulamayı AppStore'da yayınlayamazsınız. Hadi bu kriterleri geçtiniz, işletim sisteminin uygulamalara verdiği özgürlükler kısıtlıdır; tüm uygulamalar bir nevi Safari browser'ın geliştirilmiş bir arabirim uzantısı üzerinde çalışır ve multitasking'e izin vermez, bu yüzden örneğin sürekli arka planda kalıp kullanıcıyı izleyecek bir uygulamayı istediğiniz şekilde geliştiremezsiniz (Kastımı merak eden Nokia Sports Tracker'ı inceleyebilir)


2.a. Mal sahibine ait, içeriği özel (proprietary) tabir edilen işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtmaya yetkili birden çok kanal.

Bu Windows ve Symbian'ın eski modeli. Windows Mobile'da durum böyle değil ama Symbian'da belirli güvenlik kriterlerini sağlayan tüm üreticiler işletim sistemi tarafından onlara sağlanan oldukça kapsamlı bir arabirimden faydalanırlar ve bir uygulama yazarı olarak cihazın üzerinde istediğiniz şeyi yapabilirsiniz; ancak dezavantaj olarak geliştirdiğiniz uygulamayı reklam yapıp dağıtmak veya satmak sizin işinizdir, merkezi bir uygulama dağıtım sistemi yoktur.


2.b. Mal sahibine ait, içeriği özel (proprietary) tabir edilen işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtmaya yetkili kendisinin merkezi kanalı da dahil birden çok kanal.

Bu Windows ve (kısmen) Symbian'ın yeni modeli. Hemen herşey yukarıdaki ile aynı olmasına rağmen üreticiye ait merkezi bir uygulama dağıtım sistemi (Windows Marketplace, Ovi Store, Blackberry App World vs) vardır ve hedef kitlenize doğrudan cihazlarının içinden erişebilirsiniz.


3.a. İçeriği herkese açık işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtan birden çok kanal.

Bu Linux'un sistemidir. Maemo Extras bir örneğidir. Herşey herkese açıktır (elinize cihaz geldiğinde root yetkisi sizdedir), üzerine yükleyebileceğiniz herşeyi (yeni işletim sistemleri dahil) yükleyebilirsiniz. Herkes uygulamanın veya işletim sisteminin istediği yerini istediği şekilde (tabi yapacak yetenek/güç olduğu sürece) değiştirebilir ve o haliyle yayınlayabilir. Merkezi bir kanal olmadığı için Windows ve Symbian'da olduğu gibi bilinilirlik yaratmak sizin uygulamanızın kalitesine ve pazarlama yeteneklerinize bağlıdır.


3.b. İçeriği herkese açık işletim sistemi + o işletim sistemi üzerinde uygulama dağıtan üreticinin kendisinin merkezi kanalı da dahil birden çok kanal.

Bu Android'in (Android Market Place), Maemo'nun ve yeni Symbian'ın (Ovi Store) sistemi olacak. Yukarıdaki ile birebir aynı, fakat cihazların içinde bulunacak uygulama mağazası uygulaması aracılığı ile ve hedef kitlenize doğrudan erişebileceksiniz. 


Bunların arasından en çok kar getirenin mobil cihazlara bakıldığında 1. modelin, ama global olarak bakıldığında insanlar tarafından en çok kullanılanının 2.a modelinin, uygulama geliştirme açısından en rahat olanının 3.a modelinin; bir uygulama yazarı açısından bakıldığında hem rahat hem de karlı olması açısından tercih edilebilecek modelin ise 3.b modeli olacağını söyleyebilirim (zaten b modelleri 1. model + a modeli şeklinde). Ancak her modelin hitap ettiği müşteri kitlesi ve o kitlenin profili elbet sonuçları etkileyecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder